Applikationen Sparbanken Identifiering

I applikationen Sparbanken Identifiering identifierar du dig tryggt och enkelt på nätet. Använd en PIN-kod som du själv bestämt, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Applikationen fungerar på Android- och iOS-smarttelefoner.

Vilka fördelar har applikationen Sparbanken Identifiering? 

  • Du har alltid  identifiering med dig i din smarttelefon.
  • Det räcker med att minnas en PIN-kod – du behöver inte längre söka efter rätt nummerpar på nyckelkodskortet. Du kan själv fastställa den fyrsiffriga PIN-koden.
  • När du ska identifiera dig kan du också använda ditt fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Biometrisk identifiering med identifieringsapplikationen är tillsvidare inte möjligt när du använder Sparbankens mobilapplikation.
  • Du kan uträtta dina bankärenden – till exempel logga in i banken och bekräfta betalningar – direkt på mobiltelefonen då du använder identifieringsapplikationen parallellt med Sparbanken mobil.
  • Risken för tryckfel minskar då du inte längre behöver tolka nyckelkodskortets nummerpar utan en och samma kod fungerar till exempel för att bekräfta alla betalningar.  

På detta sätt tar du i bruk applikationen Sparbanken Identifiering – läs instruktionerna

Applikationen Sparbanken Identifiering kan användas för all identifiering

Identifieringsapplikationen fungerar i alla situationer där du tidigare använde nyckelkodskortet. Du kan använda den även om du använder en bordsdator eller en  surfplatta – förutsatt att du har din smarttelefon i närheten. Sparbanken Identifiering visas som ett alternativ på nätbankens inloggningssida.

Bevara dock ditt nyckelkodskort. Du behöver det exempelvis då du byter telefon eller eventuella problemsituationer. 
 

Så här aktiverar du appen Sparbanken Identifiering

Aktivering av appen Sparbanken Identifiering för första gången:

1. Ladda ner appen Sparbanken Identifiering från appbutiken till din smarttelefon

2. Börja använda identifieringsappen

  • Mata in användarnamnet och lösenordet för din nätbank i appen. Lösenordet är 6–8 tecken långt, som du har skapat i din nätbank.
  • Ange säkerhetskoden från nyckelkodskortet i pappersformat som begärs i appen.
  • Du kommer att få ett meddelande om bekräftelse per sms till din telefon. Meddelandet innehåller den verifieringskod du behöver för att aktivera identifieringsappen. Mata in den i identifieringsappen. 
  • Skapa en personlig fyrsiffrig PIN-kod för identifieringsappen (dela inte den med någon, spara inte eller skriv ner den någonstans) och namnge din användarprofil i identifieringsappen. 
  • Härnäst får du ett meddelande för att aktivera identifieringsappen som bekräftelse per sms. I meddelandet anges det att identifieringsappen är låst av säkerhetsskäl. Detta innebär att identifieringsappen inte kan användas ännu. För att kunna använda identifieringsappen måste du låsa upp den i din nätbank.
  • OBS: Innan du låser upp appen i din nätbank ska du se till att stänga den på din mobila enhet.

3. Logga in på din nätbank via vår webbplats genom att välja inloggning med nyckelkodskortet. Mata in ditt användarnamn, lösenord, säkerhetskoden från nyckelkodskortet i pappersformat och verifieringskoden som du fått per sms.

4. I din nätbank går du till Mitt namn (längst upp på skärmen) och väljer inställningarna för identifieringsappen.

5. Vid identifieringsappen som du har aktiverat visas att den är låst (Låst: Ja). Klicka på ”Ja” för att låsa upp.

6. På skärmen visas: Användarprofilen är låst på denna enhet ”Ja” eller ”Nej”. Välj ”Nej” och bekräfta åtgärden med säkerhetskoden från nyckelkodskortet i pappersformat.

7. Logga ut ur nätbanken.

8. Identifieringsappen kan nu användas.

Aktivera identifieringsappen på en ny enhet (bland annat vid telefonbyte)

1. Logga in på din nätbank genom att välja inloggning med nyckelkodskortet. Mata in ditt användarnamn, lösenord, säkerhetskoden från nyckelkodskortet i pappersformat och verifieringskoden som du fått per sms.

2. I din nätbank går du till Mitt namn och väljer inställningarna för identifieringsappen.

3. Radera den tidigare användarprofilen för identifieringsappen som eventuellt visas där. Det kan endast finnas en användarprofil i identifieringsappen åt gången, därför måste du radera bort de gamla användarprofilerna.

4. Logga ut ur nätbanken. OBS! Det är viktigt att du loggar ut, eftersom din information inte uppdateras annars.

5. Ladda ner appen Sparbanken Identifiering från appbutiken till din nya smarttelefon.

6. Aktivera identifieringsappen:

  • Mata in användarnamnet och lösenordet för din nätbank i appen.
  • Ange säkerhetskoden från nyckelkodskortet i pappersformat som begärs i appen.
  • Du kommer att få ett meddelande om bekräftelse per sms till din telefon. Meddelandet innehåller den verifieringskod du behöver för att aktivera identifieringsappen. Mata in den i identifieringsappen. 
  • Skapa en personlig fyrsiffrig PIN-kod för identifieringsappen (dela inte den med någon, spara inte eller skriv ner den någonstans) och namnge din användarprofil i identifieringsappen. 
  • Härnäst får du ett meddelande för att aktivera identifieringsappen som bekräftelse per sms. I meddelandet anges det att identifieringsappen är låst av säkerhetsskäl. Detta innebär att identifieringsappen inte kan användas ännu. För att kunna använda identifieringsappen måste du låsa upp den i din nätbank.
  • OBS: Innan du låser upp appen i din nätbank ska du se till att stänga den på din mobila enhet.

7. Logga in på din nätbank via vår webbplats genom att välja inloggning med nyckelkodskortet. Mata in ditt användarnamn, lösenord, säkerhetskoden från nyckelkodskortet i pappersformat och verifieringskoden som du fått per sms.

8. I din nätbank går du till Mitt namn (längst upp på skärmen) och väljer inställningarna för identifieringsappen.

9. Vid identifieringsappen som du nyss aktiverade visas att den är låst (Låst: Ja). Klicka på ”Ja” för att komma till upplåsningsskärmen.

10. På skärmen visas: Användarprofilen är låst på denna enhet ”Ja” eller ”Nej”. Välj ”Nej” och bekräfta åtgärden med säkerhetskoden från nyckelkodskortet i pappersformat.

11. Logga ut ur nätbanken.

12. Identifieringsappen kan nu användas.


Kom ihåg att du fortfarande kan använda nyckelkodskortet i pappersformat om eller när du behöver det. Tappa alltså inte bort det!

Om du blir av med din telefon eller dina koder ska du genast kontakta banken

Du har väl den nya Sparbanken mobil i telefonen? 

Problem med användningen? Läs de vanliga frågorna


Smidiga stunder med appen Sparbanken Identifiering! Om du fortfarande funderar på något kan du bekanta dig med de vanliga frågorna.