Har du fått nog av din nuvarande bank? Byt till Sparbanken
Kräv mer av din bank och byt till Sparbanken – vår kundnöjdhet är i toppklass. Om du vill sköter vi om nästan allt som ett byte av bank kräver, avgiftsfritt. Om du vill konkurrensutsätta ditt bolån ska du först fylla i en ansökan om bolån på webben. Ett möte eller en låneansökan binder dig inte till något – du kan i lugn och ro fundera på ditt beslut.
sök bolån ansök om lån
Det är lätt att byta bank – vi tar hand om de praktiska arrangemangen åt dig
Att byta bank kan kännas svårt och mödosamt, men det behöver inte vara det. Om du vill kan vi ta hand om nästan alla praktiska arrangemang som ett byte av bank medför, avgiftsfritt. Du behöver endast fylla i en fullmakt på ett möte med en av bankens experter. Då behöver du själv endast uppdatera dina kreditkortsuppgifter i utomstående tjänster och anmäla ditt nya kontonummer till nödvändiga aktörer.
Läs mera i Finans Finlands anvisningar om överföring av kontoärenden.
Vad ska du komma ihåg i anknytning till byte av bank?
När du blir vår kund börjar allt med ett möte – per telefon, över internet eller på kontoret. Vi inleder en kundrelation med dig och du får tillgång till tjänster som passar dina behov. Dessutom säkerställer vi att du har en plan med hjälp av vilken du kan bli förmögen och förbereda dig för framtiden. Boka tid för ett möte.
Från oss får du den hjälp som du behöver för byte av bank och de blanketter som du behöver för att till exempel anmäla dina nya bankuppgifter till nödvändiga aktörer.
Checklista för byte av bank
Överföring av lönen till den nya banken
Det nya kontonumret ska anmälas till löneutbetalaren. Vi kan göra detta för dig med hjälp av en fullmakt. Beakta alla möjliga inkomstkällor och personer som kan överföra tillgångar till dig.
Anmälan av kontonummer till FPA och skattemyndigheten
FPA behöver ditt kontonummer till exempel för utbetalning av barnbidrag och andra stöd. Skattemyndigheten å sin sida utbetalar alla skatteåterbäringar till det konto som du har anmält. Vi kan anmäla ditt nya kontonummer för dig med hjälp av en fullmakt.
Kredit- och kontokort
Fundera om dina tidigare kredit- och kontokort är nödvändiga – vi erbjuder dig ett
kort som passar dina behov. Ett tidigare kort kan sägas upp med fullmakt eller du kan göra det själv genom att anmäla kortinnehavaren om saken.
Upprepade betalningar från kreditkort
Det här kan vara en bra stund att kontrollera om du möjligtvis betalar för tjänster som du inte längre behöver. Gå igenom betalningar som upprepas (till exempel streamingtjänster, tidningsabonnemang och Playstation-tjänster). Säg upp onödiga tjänster och ändra betalningssättet till ditt nya kort i profiluppgifterna för de tjänster som du fortsätter prenumerera. Det lönar sig att samtidigt uppdatera dina kortuppgifter i andra tjänster där de finns sparade. Sådana är bland annat tjänster för matbeställning, streamingtjänster, boktjänster, parkeringstjänster och biljettjänster. På så sätt undviker du onödigt krångel.
E-fakturor och direktbetalning
Be din nuvarande bank om en förteckning över avtal om direktbetalning och e-fakturering. Sedan är det enkelt för dig att mata in upprepade betalningar direkt till Sparbankens nättjänst. Med fullmakt kan vi även be om en förteckning över återkommande betalningar för dig.
Överföring av lån och aktiebrev
Enklast är det att ta hand om låneärenden med fullmakt. Då sköter vi om kontakten med din gamla bank för dig. I samband med lånen överför vi med fullmakt alla eventuella pant- och aktiebrev från den tidigare banken till Sparbanken. Vad gäller låneärenden kommer vi tillsammans med dig överens om det flexiblaste sättet att i fortsättningen hantera ärendena.
Sparande och placerande
Vi hjälper dig i frågor som gäller överföring av besparingar och placeringar. Vår sparbankir ger dig råd om vad du kan göra och lösningar som passar dig.
I början av kundrelationen och med regelbundna intervall ställer vi dig många frågor, och det är allt för ditt bästa.
Läs mer om varför vi frågar dig om dina ekonomiska uppgifter.