“Tärkeintä työssäni ovat tyytyväiset asiakkaat”

Eija Leinivuo on Kouvolan ja Kausalan Sp-Koti-yrittäjä. Hän on yksi ensimmäisiä Sp-Koti-ketjun yrittäjiä vuodesta 2011 lähtien. Hänelle kiinteistönvälitys on työtä ihmisten kanssa.

Eija Leinivuo

– Minulle on tärkeintä ihmisten arvostaminen ja tyytyväiset asiakkaat, aloittaa Eija.

Yrittäjänä ja välittäjänä Eija on työskennellyt vuodesta 1998 lähtien. Hän osti Kouvolan Kotikeskuksen ja siirtyi pankkialalta välittäjäksi, mikä oli luontevaa. Asiakkaita oli tullut tutuksi pankkimaailmasta, joten alalle oli helppo siirtyä.

– Vanhan ja hyvämaineisen yrityksen kanssa oli helppo aloittaa: oli tilat ja laitteet, kertoo Eija.

Nykyisin Sp-Koti-yrittäjänä Eijan yritys saa keskusyksikön kautta kaiken avun välitystoiminnan harjoittamiseen, kuten lakineuvontaa, koulutuksia ja materiaaleja.

– Sp-Kodilla saa olla matalalla kynnyksellä yhteydessä johtoon ja muuhun henkilökuntaan. Olen ollut ketjussa 10 vuotta ja sitä ennen yksityisenä yrittäjänä 15 vuotta. Osaan arvostaa ketjusta saamaani tukea ja valmista konseptia, kertoo Eija.

Työnilo pitää näkyä

Muutos alalla on nopeaa, kun kaikki sähköistyy. Eija kuitenkin muistuttaa, että kiinteistönvälittäjän työ on asiakaspalvelua ja jokainen asiakas sekä myytävä kohde on erilainen. Kokemuksesta on hyötyä ja sitä Eija haluaa myös siirtää seuraavalle sukupolvelle.

– Nuoremmille välittäjille haluan sanoa, että ottakaa ja kuunnelkaa meitä vanhempia. Paikallistuntemus, alueet ja pelkkä tilasto eivät kerro kaikkea. Meitä on kolme vanhempaa ja kolme nuorempaa välittäjää. Tietoa jaetaan puolin ja toisin, sillä muutos alallakin on ollut nopeaa muun muassa sähköistymisen myötä, kertoo Eija.

Eija haluaa omassa työssään tuoda esiin sitä, että kaikki ihmiset ovat arvokkaita ja heitä pitää kunnioittaa ja arvostaa – palvella siis hyvin.

– Asunto on niin myyjälle kuin ostajalle tärkeä ja arvokas, hänen koko omaisuus voi olla siinä. Siihen pitää suhtautua oikealla ja asiaankuuluvalla tavalla. Lupaukset asiakkaille on pidettävä ja työnilo pitää näkyä, muistuttaa Eija.

Yrittäjänä Eija on mukana kaikessa, vaikka työntekijöitä on viisi – oma tytär mukaan lukien. Tiiminä on kuitenkin mukava tehdä töitä ja työnilo syntyy yhteisöstä, jossa toisia kannustetaan ja tuetaan.

Omaa aikaa pitää arvostaa

Sp-Koti Kouvola on tehnyt aiemmin yhteistyötä Helmi Säästöpankin kanssa Lahdessa, mutta vuoden vaihteessa Kouvolaan avataan pankin uusi toimipiste samassa talossa Sp-Kodin kanssa.

–  Se tuo uusia tuulia meille, mutta ennen kaikkea yhteistyötä ja varmasti myös uusia asiakkaita, iloitsee Eija.

Eija muistuttaa kuitenkin itseään ja työntekijöitä lomien ja säännöllisten vapaapäivien pitämisen tärkeydestä.

– Itse teen töitä, kun niitä on. Erityisesti kevät on kiireistä aikaa erityisesti hankinnassa ja myynti piristyy kesää kohti. Hiljaisempina aikoina lepään ja kerään voimia, kertoo Eija.

Ajankäyttö on Eijan mielestä yksi tämän päivän työelämän keskeisiä asioita, joilla vaikutetaan työssä jaksamiseen ihan päivittäin. 

– Puhelimet ja sähköpostit on hyvä siirtää työparille tai toimiston puhelimeen, vaikka lyhyemmänkin vapaan ajaksi.

Avoin keskustelu on meillä toimistolla myös tärkeää.

– Kaikki myyvät kaikkien kohteita ja palkkioilla kannustetaan hoitamaan toisen kohdetta. Vinkkejä sekä arviointiapua annetaan aina kysyttäessä, kertoo Eija.

...