Valtakirja pankkiasioiden hoitoon

Valtakirjaa voi tarvita esimerkiksi alaikäisen ja kuolinpesän pankkiasioiden hoitoon. Asiakkaanamme pääset helpoiten alkuun soittamalla asiakaspalveluumme.

Valtakirja tarpeen mukaan

Erityyppisiin valtuutuksiin tarvitaan erilaiset valtakirjat. Huomaathan, että kuolinpesässä valtakirjaa tarvitaan vasta, kun perunkirjoitus on tehty.

Valtakirja alaikäisen tai edunvalvottavan asioiden hoitoon

  • Alkuun pääset soittamalla asiakaspalveluumme numeroon 0100 5252 (ma–pe 8–20, la 10–14, puhelun hinta pvm/mpm).

Muistathan, että kaikkeen alaikäisen lapsen pankkiasiointiin tarvitaan molempien huoltajien suostumus. Valtakirjalla myös toinen vanhemmista voi toimia yksin. Valtakirjan voi antaa sähköisessä allekirjoituspalvelussa tunnistautuneena kaikkien suomalaisten pankkien verkkopankkitunnuksella.

Valtakirja kuolinpesän pankkiasioihin

  • Säästöpankki lähettää kuolinpesän pankkiasioita koskevan paperisen esitteen vainajan viimeiseen kotiosoitteeseen. Esite sisältää myös pankkiasioiden hoitamiseen tarkoitetun valtakirjan täytettäväksi.
  • Kuolinpesän valtakirja tulee voimaan vasta sen jälkeen, kun pankki on tarkistanut perukirjan liitteineen ja todennut, että valtakirjassa on mukana kaikki kuolinpesän osakkaat
  • Jos haluat kuolinpesän valtakirjan sähköisenä, soitathan asiakaspalveluumme.

Ennen perunkirjoitusta ei tarvita valtakirjaa laskujen maksamiseen

  • Vainajan nimellä saapuvien arjen (sähkö, vuokra, puhelin ym.) tai esimerkiksi hautajaisiin liittyvien laskujen maksamiseen ei tarvita valtakirjaa: leski ja jokainen yksittäinen kuolinpesän osakas voivat maksaa niitä edesmenneen tililtä.
  • Maksamista varten sinun tulee osoittaa osakkuutesi kuolinpesässä virkatodistuksella tai testamentin kopiolla. Virkatodistuksen saat tilaamalla joko omasta seurakunnastasi tai Digi- ja väestötietovirastosta. Mainitse tilaamisen yhteydessä, että olet tilaamassa sen perunkirjoitusta varten.

Edunvalvontavaltakirja tehdään lakimiehen kanssa

Tekemällä edunvalvontavaltuutuksen hyvissä ajoin, voit itse päättää kuka pankkiasioitasi hoitaa, jos jostain syystä et tulevaisuudessa siihen kykene. 

Jäikö sinulla kysyttävää valtakirjoihin liittyen? Helpoiten pääset eteenpäin soittamalla asiakaspalveluumme. Numeron aukioloaikoineen löydät sivun alalaidasta Henkilöasiakkaat, asiakaspalvelu -otsikon alta.

Muistutus: varmista samalla tuntemistietojen ajantasaisuus

Muistutus Säästöpankin asiakkaille: ennen palvelujen avaamista varmistathan, että tuntemistiedot ovat ajan tasalla.

  • Tuntemistiedot saat omalta osaltasi päivitettyä mobiili- tai verkkopankissa. Alaikäisen, edunvalvottavan, kuolinpesän tai yrityksen osalta päivitys tapahtuu Signomin palvelun kautta. Palveluun kirjautuaksesi tarvitset Suomessa toimivan pankin verkkopalvelutunnukset.

 

Tietojen päivitys toisen puolesta

Yrityksen tietojen päivitys