Paperisen avaintunnuskortin lisäksi tarvitaan lisävahvistus tekstiviestillä
Kaikkia pankkeja koskevan sääntelyn vuoksi paperinen avaintunnuskortti ei yksistään riitä tunnistautumiseen, vaan sen lisäksi vaaditaan aina lisävahvistus tekstiviestillä mm. seuraavissa palveluissa/tilanteissa:
- verkkopankin sisäänkirjautuminen
- verkkopankkimaksujen ja muiden verkkomaksujen vahvistaminen
- verkossa tai mobiilisovelluksissa tehtävien korttimaksujen vahvistaminen
- Tunnistus-sovelluksen käyttöönotto ensimmäistä kertaa tai puhelimen vaihdon yhteydessä
Mikäli olet jo aiemmin ottanut käyttöön verkkopankissa maksujen lisävahvistamisen, ei verkkopankin sisäänkirjautumisen lisävahvistus vaadi sinulta mitään toimenpiteitä, vaan aiemmin käyttöönottamasi lisävahvistus-palvelu toimii myös verkkopankin sisäänkirjautumisen ja muiden palveluiden yhteydessä.
Mikäli sinulla ei ole vielä käytössäsi lisävahvistus-palvelua, voit ottaa sen käyttöön verkkopankissasi.
Suositus: ota käyttöösi Säästöpankki Tunnistus -sovellus – ja pääset helpommalla
Säästöpankki Tunnistus –sovellus on helpoin, turvallisin ja suositeltavin tapa tunnistautumiseen, verkkopankkiin sisäänkirjautuminen ja maksujen vahvistamiseen. Voit ottaa Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen helposti käyttöön lataamalla sen maksutta älypuhelimeesi sovelluskaupasta (Google Play tai App Store). Käyttäjätunnuksen, salasanan ja paperisen avaintunnuskortin turvaluvun lisäksi Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöönotossa edellytetään tekstiviestitse lähetettävän vahvistuskoodin syöttämistä.
Usein kysytyt kysymykset
Mitä lisävahvistus tarkoittaa?
Lisävahvistus tekstiviestillä tarvitaan sääntelyn mukaisesti avaintunnuskorttia käytettäessä seuraavissa palveluissa:
- verkkopankin sisäänkirjautuminen
- verkkopankkimaksujen ja muiden verkkomaksujen vahvistaminen
- verkossa tai mobiilisovelluksissa tehtävien korttimaksujen vahvistaminen
- Säästöpankki Tunnistus-sovelluksen käyttöönotto ensimmäistä kertaa tai puhelimen vaihdon yhteydessä.
Lisävahvistuksen käyttöönoton jälkeen saat avaintunnuskorttia käyttäessäsi matkapuhelimeesi tekstiviestin, jossa on 6-numeroinen turvaluku. Turvaluku syötetään vahvistuksessa olevaan tekstikenttään. Sinun tulee huolehtia siitä, että matkapuhelimesi sekä avaintunnuskorttisi on käytettävissäsi lisävahvistusta tehdessäsi.
Kaikkein helpoin ja kätevin tapa verkkopankkiin kirjautumiseen, tunnistautumiseen ja maksujen vahvistamiseen on ottaa käyttöön Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovellus. Säästöpankki Tunnistus -sovellus toimii älypuhelimissa. Mobiilisovelluksen avulla voit hoitaa verkkopankkiin kirjautumisen sekä verkossa ja mobiilisovelluksissa tehtävien korttimaksujen, verkkopankkimaksujen ja muiden verkkomaksujen vahvistamisen. Säästöpankki Tunnistus-sovelluksen käyttöönotto ensimmäistä kertaa tai puhelimen vaihdon yhteydessä vaatii lisävahvistuksen tekstiviestillä.
Mitä tarvitsen ottaakseni käyttöön lisävahvistamisen tekstiviestillä?
Tarvitset maksujen lisävahvistamisen käyttöönottoon
- Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen tai
- Säästöpankin verkkopankkitunnukset, paperisen avaintunnuskortin sekä matkapuhelimen, jossa on tekstiviestiominaisuus tai
- toisen pankin pankkitunnukset
Keitä lisävahvistaminen tekstiviestillä koskee?
Maksujen lisävahvistaminen koskee kaikkia Säästöpankin asiakkaita, jotka hyödyntävät paperista avaintunnuskorttia. Lisävahvistus tarvitaan verkkopankkiin kirjautumiseen, tunnistautumiseen ja maksujen vahvistamiseen. Lisävahvistus tarvitaan myös silloin, kun Säästöpankki Tunnistus -sovellus otetaan käyttöön ensimmäistä kertaa tai puhelimen vaihdon yhteydessä.
Minulla ei ole matkapuhelinta, mitä teen?
Mikäli sinulla ei ole käytettävissäsi matkapuhelinta, jossa on tekstiviestiominaisuus, ei verkkopankin tai avaintunnuskortin käyttö ole enää valitettavasti mahdollista.
Voit valita sinulle sopivimman vaihtoehdon seuraavista maksutavoista:
- Sovi konttorissasi laskujen suoramaksusta. Tällöin saat postitse ilmoituksen maksusta ja pankki veloittaa maksun tililtäsi eräpäivänä sopimuksen mukaan, kuten aiemmin suoraveloitusta käytettäessä. Lisätietoa suoramaksusta löydät täältä.
- Sovi konttorissasi maksupalvelun käytöstä. Saat laskujasi varten maksupalvelukuoret ja opastuksen palvelun käyttöön. Voit jättää maksettavat laskut maksupalvelukuoressa valtion postin laatikkoon ja maksut hoituvat tililtäsi.
- Maksa laskut paikan päällä pankin konttorissa. Löydät tiedot lähimmästä konttoristasi täältä.
Katso lisätiedot muista maksutavoistamme.
Autamme sinua mielellämme löytämään sinulle parhaimmat maksamisen ratkaisut.
Onko avaintunnuskortti poistumassa käytöstä vai voinko käyttää sitä edelleen?
Avaintunnuskortti ei ole toistaiseksi poistumassa käytöstä. Avaintunnuskorttia käytettäessä vaaditaan lisäksi lisävahvistus tekstiviestillä. Mikäli käytössäsi on älypuhelin, suosittelemme ottamaan käyttöön Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovelluksen. Säästöpankki Tunnistus-sovelluksen avulla voit hoitaa verkkopankkiin kirjautumisen sekä verkossa ja mobiilisovelluksissa tehtävien korttimaksujen, verkkopankkimaksujen ja muiden verkkomaksujen vahvistamisen. Voit ladata Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen maksutta sovelluskaupastasi. Ennen Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen lataamista, ota lisävahvistus käyttöön verkkopankissasi. Lisävahvistus tarvitaan, kun Säästöpankki Tunnistus -sovellus otetaan käyttöön ensimmäistä kertaa tai puhelimen vaihdon yhteydessä. Katso lisätiedot
www.saastopankki.fi/tunnistus.
Aiheuttaako lisävahvistuksen vaatimus muutoksia myös Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovelluksen käyttäjille?
Lisävahvistuksen vaatimus ei aiheuta muutoksia Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovelluksen käyttöön. Jos kirjaudut verkkopankkiin Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovelluksen avulla, et tarvitse jatkossakaan maksujen lisävahvistusta tekstiviestillä, vaan voit kirjautua verkkopankkiin ja vahvistaa kaikki verkkomaksut Tunnistus -mobiilisovelluksella.
Tunnistus-sovelluksen käyttöönotossa ensimmäistä kertaa tai puhelimen vaihdon yhteydessä tekstiviestilisävahvistuspalvelu kuitenkin tarvitaan.
Miten voin muuttaa lisävahvistukseen vaadittavan puhelinnumeroni?
Voit muuttaa maksujen lisävahvistamiseen vaaditun puhelinnumeron verkkopankissasi.
Jos sinulla on Säästöpankki Tunnistus -sovellus käytössäsi, toimi seuraavasti:
- kirjaudu verkkopankkiisi ja varmista, että matkapuhelimesi on saatavilla
- klikkaa nimeäsi sivun oikeassa ylälaidassa
- valitse ”Turvallinen käyttö” -otsikon alta tekstilinkki ”Ota käyttöön lisävahvistaminen tekstiviestillä”
- poista palvelu käytöstä
- kun puhelinnumerosi on vaihtunut, ota palvelu taas käyttöön aktivoimalla uusi numero verkkopankkiin kirjautumisen yhteydessä
Jos sinulla on Säästöpankin käyttäjätunnus, salasana ja avaintunnuskortti käytössäsi, toimi seuraavasti vanhan numeron ollessasi vielä käytössä:
- kirjaudu verkkopankkiisi käyttäjätunnuksella, salasanalla ja avaintunnuskortin turvaluvulla
- klikkaa nimeäsi sivun oikeassa ylälaidassa
- valitse ”Turvallinen käyttö” -otsikon alta tekstilinkki ”Ota käyttöön lisävahvistaminen tekstiviestillä”
- poista palvelu käytöstä
- kun puhelinnumerosi on vaihtunut, ota palvelu taas käyttöön aktivoimalla uusi numero verkkopankkiin kirjautumisen yhteydessä
Jos numerosi on jo vaihtunut ja muutos lisävahvistukseen on tekemättä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme Jos sinulla on toisen pankin pankkitunnukset käytössäsi, voit muuttaa lisävahvistuksessa käytettävän numeron sähköisellä allekirjoituksella. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 010 773 6777 (ma–pe 8–20, la 10–14). Puhelun aikana saat sähköpostiisi lomakkeen, joka sinun tulee sähköisesti allekirjoittaa toisen pankin pankkitunnuksilla.
Jos sinulla ei ole toisen pankin pankkitunnuksia käytössäsi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 010 773 6777 (ma–pe 8–20, la 10–14) tai varaa aika Säästöpankin toimipisteeseen.