Lisävahvistus tekstiviestillä

Paperinen avaintunnuskortti ei yksistään riitä tunnistautumiseen, vaan sen lisäksi vaaditaan aina lisävahvistus tekstiviestillä. Tarvitset avaintunnuskorttia käyttäessäsi lisävahvistuksen tekstiviestillä mm. verkkopankin sisäänkirjautumiseen, verkkopankkimaksujen ja muiden verkkomaksujen vahvistamiseen sekä verkossa tai mobiilisovelluksissa tehtävien korttimaksujen vahvistamiseen. Lisäksi tarvitset lisävahvistuksen Tunnistus-sovelluksen käyttöönotossa. Ota käyttöön lisävahvistaminen tekstiviestillä verkkopankissasi.

Tehokkaalla työpisteellä myös talousasioiden hoitaminen sujuu helposti.

Avaintunnuskortin lisäksi tarvitaan lisävahvistus tekstiviestillä

Kaikkia pankkeja koskevan sääntelyn vuoksi paperinen avaintunnuskortti ei yksistään riitä tunnistautumiseen, vaan sen lisäksi vaaditaan aina lisävahvistus tekstiviestillä. Vahvaan tunnistautumiseen liittyvän sääntelyn tavoitteena on varmistaa verkkoasioinnin turvallisuus.

Tarvitset avaintunnuskorttia käyttäessäsi lisävahvistuksen tekstiviestillä mm. seuraavissa palveluissa:

  • verkkopankin sisäänkirjautuminen
  • verkkopankkimaksujen ja muiden verkkomaksujen vahvistaminen ja
  • verkossa tai mobiilisovelluksissa tehtävien korttimaksujen vahvistaminen
  • Tunnistus-sovelluksen käyttöönotto ensimmäistä kertaa tai puhelimen vaihdon yhteydessä.

 

Mikäli olet jo aiemmin ottanut käyttöön verkkopankissa maksujen lisävahvistamisen, ei verkkopankin sisäänkirjautumisen lisävahvistus vaadi sinulta mitään toimenpiteitä, vaan aiemmin käyttöönottamasi lisävahvistus-palvelu toimii myös verkkopankin sisäänkirjautumisen ja muiden palveluiden yhteydessä.

Mikäli sinulla ei ole vielä käytössäsi lisävahvistus-palvelua, voit ottaa sen käyttöön verkkopankin sisäänkirjautumisen yhteydessä. Sinut ohjataan lisävahvistuksen käyttöönottoon Verkkopankin sisäänkirjautumissivulla.

Tunnistautuminen, verkkopankkiin sisäänkirjautuminen ja maksujen vahvistaminen

Säästöpankin asiakkaana sinulla on kaksi vaihtoehtoa vahvaan tunnistautumiseen, verkkopankkiin sisäänkirjautuminen ja maksujen vahvistamiseen: 

  1. Säästöpankki Tunnistus -sovellus (lisävahvistusta tekstiviestillä ei tarvita)
  2. Paperinen avaintunnuskortti, jonka lisäksi tarvitaan lisävahvistus tekstiviestillä. 

 

Säästöpankki Tunnistus –sovellus on helpoin ja suositeltavin tapa tunnistautumiseen, verkkopankkiin sisäänkirjautuminen ja maksujen vahvistamiseen. Voit ottaa Tunnistus -sovelluksen helposti käyttöön lataamalla sen maksutta älypuhelimeesi sovelluskaupasta (Google Play tai App Store). 

Mikäli käytössäsi ei ole älypuhelinta tai sovelluksen käyttäminen ei ole mahdollista, tulee sinun ottaa käyttöösi lisävahvistus tekstiviestillä verkkopankissasi. Paperista avaintunnuskorttia käytettäessä verkkopankkiin kirjautumisessa, kaikissa verkossa tehtävissä korttimaksuissa, verkkopankkimaksuissa sekä muissa verkkomaksuissa vaaditaan maksun lisävahvistaminen tekstiviestillä. Tarvitset siis avaintunnuskortin lisäksi matkapuhelimen, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä.

Ota lisävahvistus käyttöön verkkopankissasi

  1. kirjaudu verkkopankkiisi ja varmista, että matkapuhelimesi on saatavilla
  2. klikkaa nimeäsi sivun oikeassa ylälaidassa
  3. valitse ”Turvallinen käyttö” -otsikon alta tekstilinkki ”Ota käyttöön lisävahvistaminen tekstiviestillä”
  4. kirjoita avautuvaan kenttään matkapuhelinnumerosi, ja hyväksy lisävahvistamisen ohjeet 
  5. vahvista kirjoittamasi matkapuhelinnumero klikkaamalla vihreää Vahvista-painiketta 
  6. saat tekstiviestin, joka alkaa sanalla Viesti-ID 
  7. syötä viestissä oleva 6-numeroinen turvaluku puhelinnumerosi alla olevaan tekstikenttään ja klikkaa Vahvista-painiketta
  8. varmistuksena matkapuhelinnumerosi onnistuneesta tallentumisesta järjestelmäämme, tulee kirjautumissivulle näkyviin teksti "Matkapuhelimesi 0123456789 rekisteröinti lisävahvistamiskäyttöä varten onnistui”

Lisävahvistuksen käyttöönotto on valmis, ja voit jatkaa avaintunnuskortin käyttöä yhdessä tekstiviestivahvistuksen kanssa.

Katso video lisävahvistuksen käyttöönotosta verkkopankissa

 

 

Usein kysytyt kysymykset

1. Mitä lisävahvistus tekstiviestillä tarkoittaa käytännössä?

2. Mitä tarvitsen ottaakseni käyttöön lisävahvistamisen tekstiviestillä?

3. Miten otan lisävahvistamisen käyttöön? 

4. Millaisen tekstiviestin saan Säästöpankilta ja mitä tarkoittaa Viesti-ID?

5. Onko minulla muuta vaihtoehtoa kuin ottaa käyttöön lisävahvistus tekstiviestillä? 

6. Miksi lisävahvistus tekstiviestillä tarvitaan?

7. Tuleeko lisävahvistus heti voimaan, kun olen ottanut sen käyttöön verkkopankissani?

8. Keitä lisävahvistaminen tekstiviestillä koskee?

9. Minulla ei ole käytössäni matkapuhelinta. Voinko jatkaa avaintunnuskortin käyttöä?

10. Onko avaintunnuskortti poistumassa käytöstä vai voinko käyttää sitä edelleen? 

11. Aiheuttaako lisävahvistuksen vaatimus muutoksia myös Säästöpankki Tunnistus -mobiilisovelluksen käyttäjille?  

12. Miten voin muuttaa lisävahvistukseen vaadittavan puhelinnumeroni?  

13. Miten toimin, jos maksua vahvistaessani en saa turvalukua tekstiviestillä puhelimeeni?  

14. Miten voin hoitaa maksuni, jos minulla ei ole käytettävissä matkapuhelinta?

15. Voinko jatkaa verkkopankin käyttöä, mikäli käytössäni ei ole matkapuhelinta?

16. Olen ottanut maksujen lisävahvistuksen käyttöön, tuleeko minun ottaa erikseen käyttöön verkkopankin sisäänkirjautumisessa vaadittava lisävahvistus tekstiviestillä?