Tiesitkö? Lukkiutuneet pankkitunnukset ja Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen saat avattua myös itse

Menivätkö pankkitunnuksesi lukkoon väärän salasanan kirjoittamisen vuoksi? Tai etkö muista Säästöpankki Tunnistuksen 4-numeroista PIN-koodia? Lukkiutuneiden pankkitunnusten avauspalvelun avulla voit jatkossa avata itse pankkitunnuksesi. Myös Säästöpankki Tunnistuksen uudelleen avaamisen kanssa pääset eteenpäin verkkopankissasi.

Näin otat avauspalvelun käyttöösi

  • Kirjaudu verkkopankkiin pankkitunnuksillasi.
  • Klikkaa nimesi alta löytyvästä valikosta "Lukkiutuneiden verkkopankkitunnusten avaus" -linkkiä.
  • Kirjoita matkapuhelinnumerosi ja klikkaa Vahvista-painiketta.
  • Saat palvelun rekisteröintiä koskevan tekstiviestin antamaasi matkapuhelinnumeroon.
  • Syötä tekstiviestissä oleva turvaluku verkkopankissa mainittuun kohtaan ja paina Vahvista-painiketta.
  • Lopuksi saat verkkopankissa ilmoituksen onnistuneesta rekisteröimisestä ja pankkitunnusten avauspalvelu on käytössäsi, kun sitä tarvitset.

Kirjoititko salasanasi väärin liian monta kertaa? Näin käytät avauspalvelua

Kun olet ottanut lukkiutuneiden pankkitunnusten avauspalvelun käyttöösi ja antanut palveluun matkapuhelinnumerosi, voi helposti itse avata lukkiutuneet pankkitunnuksesi. Toimi näin:

  • Yritä kirjautua verkkopankkiin normaalisti ja paina tämän jälkeen Kirjaudu-painiketta. 
  • Kun verkkopankkitunnuksesi ovat lukkiutuneet, verkkopankin sisäänkirjautumissivulle tulee kirjautumisen yhteydessä näkyviin teksti "Lukituksen voit avata tästä". Klikkaa tekstiä.
  • Toimi näytöllä annettujen ohjeiden mukaisesti. Tarvitset lukituksen avaamiseen henkilö- tai y-tunnuksesi, verkkopankkisi käyttäjätunnuksen, matkapuhelimeesi saapuvan koodin sekä paperiselta avaintunnuskortilta oikean turvaluvun. Oikein syötetyillä tiedoilla verkkopankin lukitus poistuu.
  • Kirjaudu tämän jälkeen verkkopankkiin antamalla käyttäjätunnuksesi ja kirjoita salasanaksi avaintunnuskortin avaintunnusta 01 vastaava turvaluku. 
  • Seuraavaksi sinulta pyydetään vahvistus sisäänkirjautumisesta ja sinut ohjataan salasanan vaihtosivulle.
  • Anna uusi salasana, jonka pituus on 6–8 merkkiä. Salasanan muodostamisen jälkeen pääset käyttämään verkkopankkia normaalisti.

Kirjaudu verkkopankkiisi ja ota palvelu käyttöön jo tänään – näin se on käytössäsi, jos sitä tarvitset.

Jos tunnukset lukkiutuivat väärän turvaluvun kirjoittamisen vuoksi, käythän konttorissasi

Jos lukkiutumisen syynä on vaihtuvan turvaluvun syöttäminen paperiselta avaintunnuskortilta väärin liian monta kertaa, lukituksen avaus onnistuu joko pankin kassapalvelussa, tai varaamalla ajan konttoriinTurvallisuussyistä et voi tässä tapauksessa avata lukkiutuneita pankkitunnuksia itse. Muista ottaa mukaan passi tai henkilökortti. Ajokortti ei 1.1.2019 lähtien enää kelpaa henkilöllisyyden todentamiseen lukkiutuneiden pankkitunnusten avaamiseksi. Jos sinulla ei ole passia tai henkilökorttia, voit ajokortin esittämällä edelleen jatkaa verkkopankin käyttämistä muuhun kuin tunnistautumiseen ulkoisiin palveluihin.

Vaihda paperisesta avaintunnuskortista Säästöpankki Tunnistukseen

Säästöpankki Tunnistus on vahvan tunnistautumisen väline. Ota se käyttöösi ja sinun ei tarvitse jatkossa etsiä oikeaa turvalukua paperisesta kortista – sama tunnusluku toimii aina verkko- tai mobiilipankissa asioidessasi ja myös esimerkiksi verkko-ostoksilla. Lue lisää ja lataa Säästöpankki Tunnistus sovelluskaupasta.

Muistathan säilyttää myös paperisen avaintunnuskorttisi, tarvitset sitä esimerkiksi puhelimen vaihdon yhteydessä ladataksesi Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen puhelimeesi.

Unohditko Säästöpankki Tunnistuksen 4-numeroisen salasanasi? Toimi näin:

  • Tee uusi Säästöpankki Tunnistus -käyttäjäprofiili mobiililaitteellesi. (Säästöpankki Tunnistus –profiilissa klikkaa vasemmassa ylälaidassa olevia kolmea viivaa > Lisää käyttäjäprofiili > lisää uusi profiili samalla tavalla kuin ensimmäisenkin kerran tehdessäsi, eli käyttäjätunnuksella, salasanalla ja paperisen avaintunnuskortin turvaluvulla.
  • Poista tämän jälkeen vanha Säästöpankki Tunnistus -profiili verkkopankissasi (kirjaudu verkkopankkiin > klikkaa omaa nimeäsi verkkopankin ylälaidassa > Pankkitunnukset-otsikon alta valitse Tunnistussovelluksen asetukset. Poista vanha Säästöpankki Tunnistus -käyttäjäprofiili, jonka PIN-koodin olet unohtanut painamalla roskalaatikon kuvaa.   
  • Jatka Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöä uuden profiilisi kautta. 
     

Lukkiutuiko Säästöpankki Tunnistus -sovellus väärän PIN-koodin syöttämisen vuoksi? Toimi näin: 

  • Kirjaudu verkkopankkiin
  • Avaa lukkiutuneet tunnukset (klikkaa omaa nimeäsi verkkopankin ylälaidassa > Pankkitunnukset-otsikon alta valitse Tunnistussovelluksen asetukset ja profiili, jonka haluat avata)

Toivottavasti pääset ohjeillamme hyvin eteenpäin. Voit lukea lisää vinkkejä sujuvaan palveluiden käyttöön asiakaspalvelumme koostamista usein kysytyistä kysymyksistä.

Kategoriat
...