Säästöpankki Tunnistus

Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella tunnistaudut turvallisesti ja helposti verkossa itse määrittelemälläsi PIN-koodilla, sormenjäljellä tai kasvojentunnistuksella. Sovellus toimii Android- ja iOS-älypuhelimilla.

Onnistutaan yhdessä! Mies ja nainen hyppäävät ilmaan ja heittävät ylävitoset, koska Säästöpankki on auttanut heitä pärjäämään.
Mitä hyötyä Säästöpankki Tunnistus -sovelluksesta on? 
  • Tunnistautuminen pysyy aina mukanasi älypuhelimessasi.
  • Yhden PIN-koodin muistaminen riittää – oikeaa numeroparia ei tarvitse enää etsiä paperiselta avaintunnuskortilta. Voit itse päättää nelinumeroisen PIN-koodin.
  • Voit myös käyttää tunnistautumiseen sormenjälkeäsi tai kasvojentunnistusta. Biometrinen tunnistautuminen tunnistussovelluksessa ei toistaiseksi ole mahdollista käyttäessäsi Säästöpankin mobiilipankkisovellusta. 
  • Voit tehdä pankkiasiasi – esimerkiksi pankkiin kirjautumisen ja maksujen vahvistamisen – täysin mobiilisti, kun käytät tunnistussovellusta Säästöpankki mobiilipankin kaverina. 
  • Virhenäppäilyjen riski vähenee, kun avaintunnuskortin lukuparien tulkitsemisen sijaan yksi ja sama varmenne toimii esimerkiksi jokaisessa maksun vahvistuksessa.  
Näin otat Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöösi – tutustu ohjeisiin

Säästöpankki Tunnistus -sovellus sopii kaikkeen tunnistautumiseen

Tunnistussovellus toimii kaikissa samoissa tilanteissa kuin aiemmin käyttämäsi paperinen avaintunnuskorttikin. Voit käyttää sitä siis myös asioidessasi pöytäkoneella tai tabletilla – kunhan älypuhelimesi on kätesi ulottuvilla. Säästöpankki Tunnistus -sovellus näkyy vaihtoehtona verkkopankin kirjautumissivulla.

Säilytäthän paperisen avaintunnuskorttisi. Tarvitset sitä esimerkiksi puhelimen vaihdon yhteydessä tai mahdollisissa ongelmatilanteissa.  Tunnistussovelluksen otat helposti käyttöön älypuhelimellasi. Tarvitset käyttöönottoon älypuhelimen lisäksi Säästöpankin pankkitunnuksesi sekä avaintunnuskortin.

 

Näin otat Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöösi

Tunnistussovelluksen käyttöönotto ensimmäistä kertaa:

HUOM! Noudata ohjeita tarkasti kohta kohdalta edeten. Näin varmistat, että käyttöönotto onnistuu.

1. Lataa sovelluskaupasta älypuhelimellesi Säästöpankki Tunnistus -sovellus

2. Aloita tunnistussovelluksen käyttöönotto

  • Syötä sovellukseen verkkopankkisi käyttäjätunnus ja salasana. Salasana on 6-8 merkkiä pitkä, jonka olet luonut itse verkkopankkiisi.
  • Syötä sovelluksessa pyydetty paperisen avaintunnuskortin turvaluku
  • Saat puhelimeesi viestin tekstiviestivahvistuksesta. Viestissä on tunnistussovelluksen käyttöönotossa tarvitsemasi vahvistuskoodi. Syötä se tunnistussovellukseen. 
  • Määritä tunnistussovelluksellesi oma henkilökohtainen nelinumeroinen PIN-koodi (älä kerro sitä kenellekään äläkä tallenna tai kirjoita sitä mihinkään) sekä anna tunnistussovelluksen käyttäjäprofiilille nimi. 
  • Seuraavaksi saat tunnistussovelluksen käyttöönottoa koskevan ilmoituksen tekstiviestivahvistuksena. Viestissä kerrotaan, että turvallisuussyistä tunnistussovellus on asetettu lukittu-tilaan. Tunnistussovellusta ei siis vielä voi käyttää. Päästäksesi käyttämään tunnistussovellusta, tulee sinun poistaa lukitus verkkopankissasi.
  • HUOM: Kun alat poistaa lukitusta verkkopankissasi, muista sulkea tunnistussovellus mobiililaitteellasi.

3. Kirjaudu verkkopankkiisi verkkosivujemme kautta valitsemalla Avaintunnuskortilla -kirjautuminen. Syötä käyttäjätunnuksesi, salasanasi, paperisen avaintunnuskortin turvaluku ja tekstiviestitse saamasi vahvistuskoodi.

4. Mene verkkopankissa kohtaan Oma nimi (näytön yläreunassa) ja valitse sieltä Tunnistussovelluksen asetukset.

5. Käyttöönottamasi tunnistussovelluksen kohdalla näkyy, että se on lukittu -tilassa (Lukittu: Kyllä). Klikkaa "Kyllä" kohtaa päästäksesi poistamaan lukitus.

6. Näytöllä näkyy: Käyttäjäprofiili on lukittu tässä laitteessa "Kyllä" tai "Ei". Valitse "Ei" ja vahvista toimenpide avaintunnuskortin turvaluvulla.

7. Kirjaudu ulos verkkopankista

8. Tunnistussovellus on nyt käytettävissä.

 

Tunnistussovelluksen ottaminen käyttöön uudella laitteella (muun muassa puhelimen vaihdon yhteydessä)

HUOM! Noudata ohjeita tarkasti kohta kohdalta edeten. Näin varmistat, että käyttöönotto onnistuu.

1. Kirjaudu verkkopankkiisi valitsemalla Avaintunnuskortilla -kirjautuminen. Syötä käyttäjätunnuksesi, salasanasi, paperisen avaintunnuskortin turvaluku ja tekstiviestitse saamasi vahvistuskoodi.

2. Mene verkkopankissa kohtaan Oma nimi ja valitse sieltä Tunnistussovelluksen asetukset.

3. Poista siellä mahdollisesti näkyvä aiempi tunnistussovelluksen käyttäjäprofiili. Käyttäjäprofiileja voi olla tunnistussovelluksessa vain yksi kerrallaan, siksi sinun on ensin poistettava vanha(t) käyttäjäprofiilit.

4. Kirjaudu ulos verkkopankista. HUOM! Uloskirjautuminen on tärkeää, sillä tietosi eivät muutoin päivity.

5. Lataa sovelluskaupasta uudelle älypuhelimellesi Säästöpankki Tunnistus -sovellus

6. Aloita tunnistussovelluksen käyttöönotto:

  • Syötä sovellukseen verkkopankkisi käyttäjätunnus ja salasana
  • Syötä sovelluksessa pyydetty paperisen avaintunnuskortin turvaluku
  • Saat puhelimeesi viestin tekstiviestivahvistuksesta. Viestissä on tunnistussovelluksen käyttöönotossa tarvitsemasi vahvistuskoodi. Syötä se tunnistussovellukseen. 
  • Määritä tunnistussovelluksellesi oma henkilökohtainen nelinumeroinen PIN-koodi (älä kerro sitä kenellekään äläkä tallenna tai kirjoita sitä mihinkään) sekä anna tunnistussovelluksen käyttäjäprofiilille nimi. 
  • Seuraavaksi saat tunnistussovelluksen käyttöönottoa koskevan ilmoituksen tekstiviestivahvistuksena. Viestissä kerrotaan, että turvallisuussyistä tunnistussovellus on asetettu lukittu-tilaan. Tunnistussovellusta ei siis vielä voi käyttää. Päästäksesi käyttämään tunnistussovellusta, tulee sinun poistaa lukitus verkkopankissasi.
  • HUOM: Kun alat poistaa lukitusta verkkopankissasi, muista sulkea tunnistussovellus mobiililaitteellasi.

7. Kirjaudu verkkopankkiisi verkkosivujemme kautta valitsemalla Avaintunnuskortilla -kirjautuminen. Syötä käyttäjätunnuksesi, salasanasi, paperisen avaintunnuskortin turvaluku ja tekstiviestitse saamasi vahvistuskoodi.

8. Mene verkkopankissa kohtaan Oma nimi (näytön yläreunassa) ja valitse sieltä Tunnistussovelluksen asetukset.

9. Juuri käyttöönottamasi tunnistussovelluksen kohdalla näkyy, että se on lukittu -tilassa (Lukittu: Kyllä). Klikkaa "Kyllä" kohtaa päästäksesi lukituksen poistamisen näytölle.

10. Näytöllä näkyy: Käyttäjäprofiili on lukittu tässä laitteessa kyllä tai ei. Valitse "Ei" ja vahvista toimenpide avaintunnuskortin turvaluvulla.

11. Kirjaudu ulos verkkopankista

12. Tunnistussovellus on nyt käytettävissä.

 
 
Muistathan, että paperinen avaintunnuskortti on edelleen käytettävissäsi, jos tai kun sitä tarvitset. Ethän siis hävitä sitä!

Jos puhelimesi katoaa, ota heti yhteyttä pankkiin

Onhan puhelimessasi myös uusi Säästöpankin mobiilipankki?

Etkö löytänyt etsimääsi? Katso myös usein kysytyt kysymykset

Jäikö joku asia mietityttämään Säästöpankki Tunnistus -sovellukseen liittyen? Lue usein kysytyt kysymykset.